onsdag 20. mai 2009

Eksamen = skoleslutt?


Eksamen blir ofte sett på som det siste du gjør i et fag.
Dette er tydeligvis ikke slik fylkeskommunen ser på det!

Jeg vet at vi går glipp av en del timer under eksamenstiden. Jeg forstår til og med at fylkeskommunen krever at vi har et visst antall dager på skolen. Det jeg derimot ikke forstår, er hvordan de kan forvente full prestasjon og motivasjon etter at eksamen er fullført!?

Jeg hadde eksamen i tysk i går. I og med at jeg går 2. klasse på videregående så vil jeg kun ha èn eksamen dette året. Allikevel må jeg møte til tysk timer resten av semesteret. Jeg må møte opp til timer hvor andre som ikke har hatt eksamen skal øve til muntlig, noe jeg ikke vil komme opp i! Hvor i alle dager er logikken? Hva forventer de at jeg skal få ut av det?

Definisjonen på eksamen snakker for min sak. "Avsluttende prøve i et fag" heter det så flott. Men hvis det jeg hadde eksamen i var avsluttende, hvorfor i alle dager må jeg møte og "prestere" da?

Som tidligere nevnt, er jeg enig i at vi må følge timeantallet. Da kunne vi kanskje heller gjort det slik som i Australia. Der har de heller større timetall i uken mellom august og mai. Etter det er det eksamenstid hvor eksamen faktisk er avsluttende prøve i et fag, istedet for å bare være et skremsels ord som får ungdom til å stresse av frykt!

Ruben

2 kommentarer:

  1. Like this!:)
    Kjekt at du og er begynt å blogga, da kan me lika;)
    Elles er alt bra?:)

    SvarSlett